تهران، نیاوران، روبروی جماران، جنب بانک سامان، پلاک 148، طبقه دوم

لیزر موهای زائد در بارداری

امکان یا عدم امکان لیزر موهای زائد در بارداری برای خانم‌هایی که قصد دارند از این روش کاربردی به منظور حذف موهای زائد استفاده کنند دغدغه‌ای بسیار مهم است. به طور کلی، پزشکان لیزر موهای زائد در دوران بارداری را تجویز نمی‌کنند. این موضوع به عوامل مختلفی از جمله عوارض ناشی از لیزر، تاثیرات منفی امواج لیزر بر جنین، عدم ثبات هورمون‌ها در این دوره و همچنین افزایش حساسیت پوست در دوران بارداری مربوط می‌شود.  خانم‌های باردار برای خلاصی از موهای زائد می‌توانند ۶ ماه بعد از زایمان که هورمون‌های بدن به حالت عادی برمی‌گردند، اقدام کنند.

آیا لیزر موهای زائد در بارداری مجاز است؟

لیزر موهای زائد به دلیل تغییراتی که در ترشح هورمون‌های بدن در این دوره اتفاق می‌افتد، چندان توصیه نمی‌شود. تغییرات هورمونی در این دوره موجب ریزش مو یا افزایش رویش مو در نقاط مختلف بدن می‌شود و بعد از شش ماه از زایمان، هورمون‌های خانم به حالت عادی برمی‌گردند. بنابراین از زمان شروع بارداری تا ۶ ماه بعد از زایمان، ثباتی در هورمون‌های بدن وجود ندارد. از این رو پزشکان متخصص پوست و مو این اقدام را توصیه نمی‌کنند. اگرچه تاکنون تست لیزر روی خانم‌های باردار انجام نشده تا نتایج آن به طور دقیق مشخص شود، اما لیزر کردن در این دوره ریسک بالایی دارد. البته علاوه بر خطرات احتمالی که این درمان دارد، نرمال نبودن هورمون‌ها در این دوره نتایج مطلوبی را از لیزر رقم نمی‌زند. به همین دلیل پزشکان به منظور عدم ایجاد مشکل و خطر برای مادر و جنین و همچنین دریافت نتایج مطلوب از لیزر، حذف موهای زائد به این روش را به دوره بعد از تولد نوزاد موکول می‌کند.

لیزر موهای زائد در ماه اول بارداری

لیزر موهای زائد در ماه اول بارداری بسیار خطرناک است و عوارض جدی را در پی دارد. از آنجا که در روش لیزر، از طریق گرم کردن فولکول‌های مو آنها را حذف می‌کنند، این کار از نظر تئوری امکان آسیب رسیدن به جنین را افزایش می‌دهد. اگر در ماه‌های ابتدایی بارداری هستید و اصرار به لیزر درمانی دارید، آگاه باشید که لیزر می‌تواند مشکلاتی مانند خطر سقط جنین و ایجاد نقایص مادرزادی را برای جنین شما رقم بزند.

خطرات و عوارض لیزر موهای زائد در دوران بارداری

انجام این اقدام در دوره حاملگی خطرات و عوارض متعددی دارد که برخی از آنها به شرح زیر است.

  • درد و تورم: در جلسات آخر لیزر موهای زائد، زیباجویان با مشکلاتی مانند سوزش، قرمزی، درد و تورم مواجه می‌شوند که تحمل این موضوع برای خانم‌های باردار کمی سخت است.
  • امواج لیزر: در لیزر موهای زائد، امواج به لایه‌های پوست نفوذ می‌کنند و با سوزاندن آنها، مانع از رویش مجدد موها می‌شوند. این موضوع می‌تواند برای جنین خطرناک باشد.
  • عدم ثبات هورمون: در دوران بارداری، هورمون‌های خانم سطح یکسانی ندارند. این موضوع باعث تغییر در ملانین خون و ایجاد تغییر در رنگدانه‌های پوستی می‌شود. علاوه بر آن تغییرات هورمونی باعث ریزش موها یا افزایش رشد آنها می‌شود. بنابراین نتیجه ثابت و مطلوبی از حاصل نخواهد شد.
  • افزایش حساسیت پوست: در این دوره پوست بدن کشیده شده و میزان حساسیت آن افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه لیزر می‌تواند مشکلاتی مانند سوختگی پوست را ایجاد کند.
  • استفاده از کرم بی‌حسی: بعضی از دستگاه‌های لیزر به دستگاه خنک کننده مجهز نیستند؛ بنابراین افراد برای کاهش درد ناشی از لیزر از کرم بی حس کننده استفاده می‌کنند. این کرم‌ها ممکن است برای جنین مشکل ساز باشند.

آیا لیزر موهای زائد در بارداری موجب ناباروری می شود؟

لیزر موهای زائد در بارداری بر خلاف باور و تصور غلط بسیاری از افراد باعث نازایی نمی‌شود. تا کنون دلیل و مدرکی برای اثبات این موضوع ارائه نشده است. در این روش اشعه‌های لیزر به سطح پوست نفوذ می‌کنند و هیچ آسیب و خطری به اندام‌های داخلی و اندام‌های موثر در بارداری نمی‌رسانند.

البته مراجعه به مراکز کلینیک معتبر و انجام این روش زیبایی زیر نظر تکنسین متخصص نیز، اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر قصد لیزر درمانی دارید با مراجعه به کلینیک مهر افروز از خدمات حرفه‌ای و بی‌نقص این مرکز برای حذف موهای زائد بهره ببرید.

تاثیر بارداری بر رشد موهای زائد

لیزر موهای زائد در بارداری از این رو توصیه نمی‌شود که تغییرات هورمونی در این دوره بر رشد مو تاثیر می‌گذارد. در دوره بارداری بسیاری از خانم‌ها با افزایش رشد مو مواجه می‌شوند. این موضوع به دلیل افزایش سطح ترشح هورمون‌های آندروژن که وظیفه رشد موها را بر عهده دارند اتفاق می‌افتد. آندروژن هورمونی است که در خانم‌ها و آقایان وجود دارد اما میزان آن در بدن آقایان نسبت به خانم‌ها بسیار بیشتر است. در دوره بارداری با افزایش سطح این هورمون، رشد موهای بدن به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. البته برخی از خانم‌ها در این دوره با کاهش رشد مو مواجه می‌شوند. به طور کلی رشد مو در دوران بارداری نواحی مختلفی مانند سینه، شکم، پشت و صورت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

چه مدت بعد از لیزر موهای زائد می توان باردار شد

لیزر موهای زائد در بارداری تاثیری بر شانس بارداری نمی‌گذارد؛ اما برای رسیدن به نتایج مطلوب از لیزر درمانی باید چند ماه صبر کنید. پس اگر قصد بارداری دارید از طرفی لیزر درمانی را برای حذف موهای زائد انتخاب کرده‌اید قبل از شروع این درمان با پزشک خود گفتگو کنید. لیزر موهای زائد در دوره بارداری مشکلات و عوارض متعددی به خصوص در ناحیه‌های حساس بدن از جمله سینه‌ها ایجاد می‌کند. همچنین برای دستیابی به نتایج مطلوب از لیزر درمانی، ۶ تا ۱۲ ماه زمان لازم است. بنابراین قبل از لیزر درمانی باید این تعهدات را در نظر بگیرید. لازم به ذکر است که اگر قبلاً لیزر درمانی را آغاز کرده و سپس متوجه بارداری شده‌اید با توقف درمان در دوره بارداری، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود و بعد از زایمان می‌توانید بقیه جلسات لیزر را انجام دهید.

نتیجه گیری

لیزر موهای زائد در بارداری به دلیل عوارض احتمالی این روش بر جنین توصیه نمی‌شود. پس اگر در دوره بارداری هستید، در برابر تغییرات فیزیکی که به دلیل تغییرات هورمونی در این دوره اتفاق افتاده و شما را نسبت به ظاهرتان حساس کرده صبوری به خرج دهید. قطعا این صبوری موقت در برابر سلامت جنین، ارزش بسیار زیادی دارد. ضمن اینکه بعد از دوره زایمان و بعد از سپری شدن ۶ ماه که هورمون‌ها به سطح عادی برگشتند، امکان لیزر موهای زائد یا انجام هر روش زیبایی دیگری بلامانع است.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *