تهران، نیاوران، روبروی جماران، جنب بانک سامان، پلاک 148، طبقه دوم
Search
Close this search box.
مراقبت های بعد از pdl

مراقبت‌های بعد از لیزر PDL

لیزر پی دی ال یا PDL (مخفف Pulsed Dye Laser) نوعی دستگاه لیزر است که از یک طول موج خاص برای درمان ضایعات پوستی و عروقی استفاده می‌کند. مراقبت‌های بعد از لیزر pdl نقش بسیار مهمی در بهبود پوست پس از درمان و نمایان شدن نتایج آن دارد. پزشک شما لیستی از مراقبت‌های بعد از لیزر پی دی ال شامل استفاده از ضد آفتاب و مرطوب‌کننده، استفاده از کمپرس یخ و نحوه شستشوی ناحیه درمان شده را در اختیارتان می‌گذارد. دوران نقاهت لیزر PDL هم 1 تا 3 روز است و بعد از آن شما به راحتی می‌توانید به کار و زندگی روزمره برگردید. لیزر پی دی ال برای درمان ماه گرفتگی، خال‌های شرابی، لکه‌های آفتاب سوختگی، رگ‌های واریس، اسکار جوش و لکه‌های قهوه‌ای پوست استفاده می‌شود.

اصلی‌ترین مراقبت‌های بعد از لیزر پی دی ال

از لیزر پی دی ال یا لیزر رنگی پالسی برای درمان انواع ضایعات پوستی از قبیل عروق خونی، خال‌های لکه شرابی، ضایعات پیگمانته، زگیل، کلوئید، واریس پا و قرمزی پوست استفاده می‌شود. این دستگاه با نور قرمز یا زردی که تولید می‌کند، ضایعات پوستی را از بین می‌برد و باعث جوانسازی پوست می‌شود.

مراقبت های لیزر pdl

روند درمان بدون درد و بیهوشی و ظرف چند دقیقه انجام می‌گیرد. به خاطر داشته باشید که قبل از لیزردرمانی باید پزشک را در جریان هر نوع بیماری مثل دیابت، مشکلات قلبی عروقی، سرطان و یا اختلالات پوستی خودتان قرار بدهید.

پیش از شروع جلسه درمان باید مو‌های زائد ناحیه مورد نظر را بتراشید. بعد از اتمام این روند هم باید مراقبت‌های بعد از لیزر PDL را دنبال کنید تا به بهترین نتیجه برسید.

  • بعد از لیزر، پوست حساس می‌شود؛ برای همین باید 2 تا 3 بار در روز مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  • تا 24 ساعت بعد از لیزر PDL به هیچ عنوان لوازم آرایشی استفاده نکنید.
  • حداقل تا 1 هفته بعد از درمان از صابون‌های قوی یا محصولات پوستی حاوی الکل استفادده نکنید.
  • اگر محل درمان پوسته‌ریزی کرد، پوسته پوسته‌ها را نکنید.
  • تا چند ساعت بعد از درمان، پوست متورم و ملتهب است. برای کاهش این التهاب و تورم، هر 1 تا ساعت کیسه یخ را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی ناحیه بگذارید.
  • کیسه یخ را حتماً در پارچه بپیچید و مستقیم روی پوست نگذارید.
  • اگر پوستتان کبود شد نگران نشوید. این کبودی نشانه تأثیر درمان است.
  • تا 3 روز از شستشوی محل درمان شده با آب گرم خودداری کنید.
  • بعد از لیزردرمانی، به مدت 2 هفته از ضد آفتاب حاوی اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم با SPF30 استفاده کنید.
  • تا 4 هفته در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار نگیرید.
  • تا چند روز پس از درمان از ورزش‌های سنگین و فعالیت‌هایی که باعث تعریق می‌شوند خودداری کنید.
  • دارو‌ها و آنتی بیوتیک‌های تجویز شده را به موقع مصرف کنید.

در صورتی که پزشک موارد دیگری برای مراقبت‌های بعد از لیزر pdl ذکر کرد، همه آن‌ها را رعایت کنید. در صورت بروز هر نوع عفونت باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

دوران نقاهت لیزر PDL

درمان پوست با لیزر PDL هم عوارض کمی دارد و هم دوره نقاهت خاصی نمی‌خواهد. 1 تا 3 روز اول بعد از لیزردرمانی، پوست ملتهب و قرمز است. با رعایت توصیه‌های پزشک و نکاتی که ما در بخش قبلی درباره مراقبت‌های بعد از لیزر pdl گفتیم، این التهاب و قرمزی خیلی زود برطرف می‌شود.

مراقبت های بعد از pdl

اگر لیزر پی دی ال توسط پزشک متخصص پوست و مو انجام شود، عوارض بسیار ناچیزی خواهد داشت. خوشبختانه برترین متخصصان پوست و مو در بهترین مرکز لیزر PDL تهران یعنی کلینیک مهرافروز با دانش پیشرفته و نوین خود می‌توانند دوران نقاهت لیزر PDL را به حداقل برسانند. درمان با به روزترین روش‌ها و با استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات به شما امکان می‌دهد بدون تجربه عوارض جانبی و خیلی زود به فعالیت‌های روزمره خودتان برگردید.

آخرین نکات مراقبت‌های بعد از لیزر pdl

درمان ضایعات عروقی و پوستی با لیزر پی دی ال به سادگی امکان‌پذیر است. این روش علاوه بر رفع واریس، کلوئید، زگیل و لکه‌های قهوه‌ای، چین و چروک‌های پوست را هم از بین می‌برد. تعداد جلسات لیزر pdl به نوع مشکل و ناحیه موردنظر بستگی دارد؛ اما معمولاً بین 3 تا 5 جلسه طول می‌کشد. رعایت مراقبت‌های بعد از لیزر pdl باعث اثربخشی بیشتر درمان، کم شدن عوارض و کاهش دوران نقاهت می‌شود. برای کسب بهترین نتیجه، از خارش، مالیدن و یا لمس محل لیزر شده خودداری کنید. 24 تا 48 ساعت بعد از لیزردرمانی ورزش نکنید. تا 3 روز اول حمام نروید و ناحیه لیزر شده را با آب گرم نشویید.

مطالب مرتبط

درمان اگزما

درمان اگزما به مجموعه‌ای از روش‌ها و راهکارها اشاره دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *