تهران، نیاوران، روبروی جماران، جنب بانک سامان، پلاک 148، طبقه دوم
کلینیک زیبایی مهرافروز
Search
Close this search box.
مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس دغدغه بسیاری از افرادی است که به تازگی این اقدام زیبایی را انجام داده‌اند. این روش غیرتهاجمی و نسبتاً سریع، با تزریق ماده بوتولینوم توکسین به عضلات مربوطه، باعث شل شدن آنها و در نتیجه از بین رفتن چین و چروک‌های ناشی از حرکات صورت می‌شود. اگرچه این یک روش ایمن و با عوارض جانبی کم است، اما رعایت برخی نکات مراقبتی پس از آن بسیار حائز اهمیت می‌باشد. آشنایی با نکات و توصیه‌های مراقبتی پس از تزریق بوتاکس از صفر تا صد به شما کمک می کند تا بهترین و ماندگارترین نتیجه را تجربه کنید.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

نکات مراقبتی بعد از تزریق بوتاکس

پس از تزریق بوتاکس، رعایت برخی نکات مراقبتی بسیار حائز اهمیت است. همانطور که اشاره کردیم، رعایت مراقبت های بعد از بوتاکس می‌تواند نتایج مطلوب و عوارض جانبی احتمالی را به حداقل برساند. از جمله این نکات به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

  • پس از تزریق بوتاکس، باید از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید. این مواد می‌توانند بر روند بهبودی و عملکرد بوتاکس تأثیر منفی بگذارند و احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش دهند.
  • در ساعات اولیه پس از تزریق بوتاکس، نباید روی صورت بخوابید یا به جلو خم شوید.
  • پس از تزریق بوتاکس، باید از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور آفتاب خودداری کنید.
  • بعد از تزریق بوتاکس، نباید نواحی اطراف پیشانی و دور چشم را ماساژ دهید.
  • برای کاهش احتمالی ورم، کبودی و ناراحتی در نواحی تزریق شده، می‌توانید از پنبه سرد یا کمپرس سرد برای اطراف چشم و پیشانی استفاده کنید.

پس از تزریق بوتاکس، آرایش ممنوع است. مواد آرایشی معمولاً به صورت مالش و فشار بر روی پوست اعمال می‌شوند که می‌تواند باعث جابجایی و سرایت ماده بوتاکس به نواحی دیگر صورت شود. این امر منجر به ایجاد ناهماهنگی میان اعضای صورت خواهد شد، زیرا بوتاکس در مناطقی غیر از هدف اولیه نیز تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین، بهتر است حداقل تا چند روز از آرایش صورت پرهیز کنید تا اثرات بوتاکس کاملاً نمایان شود.

در 24 ساعت اولیه پس از تزریق بوتاکس صورت، هرگونه ماساژ یا دست‌کاری محل تزریق باید به طور کامل اجتناب شود. پس از گذشت این مدت 24 ساعته، می‌توانید از کرم‌های مراقبتی برای حفظ سلامت و نرمی پوست استفاده کنید. با این حال، برای استفاده از کرم‌های لایه‌بردار و پیلینگ، بهتر است حدود یک هفته پس از تزریق بوتاکس صبر کنید تا احتمال تحریک پوست و عوارض جانبی به حداقل برسد. برای استفاده از کرم های مخصوص حتما با پزشک خود مشورت کنید. در صورتی که پزشک با مصرف کرم مورد نظر شما موافقت نمود می‌توانید از سایر محصولات بهداشتی دیگر استفاده کنید.

شستن صورت پس از تزریق بوتاکس نه تنها مجاز است، بلکه برای پیشگیری از تحریک پوست و عفونت احتمالی محل تزریق، از مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس به شمار می‌رود. با این حال بهتر است برای شستن صورت خود این نکات را رعایت کنید:

  • استفاده از پاک‌کننده‌های ملایم
  • پرهیز از ماساژ دادن یا اسکراب پوست
  • استفاده از آب ولرم یا سرد به جای آب گرم
  • خشک کردن صورت با دستمال یا حوله تمیز
  • عدم استفاده از شوینده‌های قوی برای شستن پوست

حداقل 4 ساعت پس از تزریق بوتاکس، باید از خوابیدن و دراز کشیدن خودداری کنید. این امر برای جلوگیری از پخش شدن و جابجایی مواد تزریقی به نواحی دیگر صورت ضروری است. بهترین وضعیت برای خوابیدن در این مدت، خوابیدن به پشت است تا ریسک حرکت مواد را به حداقل برساند. توصیه می‌شود یک بالش اضافی زیر سر و یک بالش زیر شانه‌ها قرار دهید تا سر در وضعیت بالاتری نسبت به بدن قرار گیرد و جابجایی مواد به حداقل برسد. برای داشتن استراحت مطلوب در این دوره حتما به دستورالعمل‌های پزشک خود توجه کنید. تحت هیچ شرایطی روی پوست صورت خود نخوابید دست خود را تکیه گاه صورت خود نکنید.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

گرفتن دوش یا حمام پس از تزریق بوتاکس، حدود 5 تا 6 ساعت بعد از نزریق مجاز است. اما نکته بسیار مهم در این زمینه، دمای آب حمام است. استفاده از آب گرم یا داغ برای حمام کردن پس از تزریق بوتاکس کاملاً ممنوع است. دلیل این امر، افزایش جریان خون در ناحیه صورت و احتمال جابجایی و انتشار سم بوتولینوم به نواحی دیگر است.

بنابراین، برای 24 ساعت اول پس از تزریق بوتاکس، باید از موارد زیر خودداری کنید:

  • نشستن در وان آب گرم حمام
  • گرفتن دوش آب گرم یا رفتن به سونا و جکوزی
  • شستن صورت با آب داغ
  • رفتن به استخر

از دیگر موضوعات مهم در مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس میزان فعالیت بدنی زیباجویان خواهد بود. موارد زیر در زمره نکات مراقبتی مرتبط با ورزش کردن زیباجویان است:

  • حداقل 3 ساعت پس از درمان بوتاکس، باید از انجام هرگونه ورزش صورت خودداری کنید.
  • حدود یک ساعت پس از درمان، می‌توانید اخم کردن و بالا بردن ابروها را تمرین کنید. هرچند این تمرینات صورت الزامی نیست، اما ممکن است به دستیابی به نتایج بهتر کمک کند.
  • توصیه می‌شود تا 24 ساعت پس از تزریق بوتاکس، از انجام ورزش‌های شدید بدنی که باعث افزایش جریان خون در سراسر بدن می‌شود، خودداری کنید.
  • حداقل 4 ساعت پس از بوتاکس باید برای ورزش‌های متوسط صبر کنید. اگر ورزش‌های سنگینی را انجام می‌دهید که ضربان قلب را به بیش از 130 ضربه در دقیقه می‌رساند، توصیه می‌شود 24 ساعت پس از تزریق بوتاکس صبر کنید. پس از گذشت این زمان، می‌توانید هر ورزش سبکی را که می‌خواهید انجام دهید.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس برای دستیابی به بهترین نتایج و پیشگیری از عوارض جانبی احتمالی بسیار حائز اهمیت است. با رعایت دقیق توصیه‌های پزشکی از جمله خودداری از ماساژ محل تزریق، پرهیز از فعالیت‌های شدید، عدم قرارگیری در معرض گرما و نور آفتاب، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که بوتاکس به درستی و در محل مورد نظر عمل کرده و نتایج رضایت‌بخشی را برای شما رقم خواهد زد. طی کردن دوره نقاهت ازجمله موضوعات بسیار مهم برای جراحی‌های زیبایی محسوب می‌شود. بیمارانی که توانسته‌اند نکات مراقبتی ذکرشده را رعایت کنند، به خوبی از دوره نقاهت تزریق بوتاکس عبور کرده و بیشترین رضایت ممکن را از این روش کسب خواهند کرد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *